Hvordan gør vi helt konkret?
En kontaktfuld og terapeutisk måde at møde de unge på, bl.a. i konfliktsituationer: mad, vækning, skole, hygiejne osv.
Fokus er på forandring og modning af psykiske strukturer.
Følgende forholdemåder i relationen er hjælpsom
- Kontakt/nærvær.
- Indstillet på værensdimensionen (hvordan føles det at være mig?).
- Anerkendelse: lydhørhed, forståelse, accept.
- Containerfunktion: at kunne rumme (holde ud til at mærke) de følelser den unge rejser i dig.
- Tilpasse tilbud efter symptomer.
Den terapeutiske måde at forholde sig i kan beskrives som:
Affektiv afstemning
Kontaktpersonens empatiske kontakt med den unge, på netop det niveau af nærhed den unge aktuelt kan magte.
Ved at reagere i overensstemmelse med den følelsesmæssige tilstand den unge befinder sig i, ”fortæller” kontaktpersonen hvordan den unge har det lige nu.
Det ved relations og kontaktsvigtede børn ikke, da børn lærer det bl.a. gennem moderens affektive afstemning.
Organisationen
Herudover er organisationen af betydning:
Dvs. at man arbejder ud fra en psykodynamisk organisationstænkning.Det betyder, at man er opmærksom på de parallelprocesser, der opstår i organisationen, f.eks. splittingprocesser, uoverskuelighed og følelsestræthed.
At man kommunikerer bevidst omkring disse.
Og at man medtænker dette i organisationens struktur.
Miljøterapi er en pædagogisk og socialpsykologisk behandlingsmetode, der baserer sig på det enkelte barns problemstillinger. Behandlingen tilrettelægges med fokus på udvikling, hvor der lægges vægt på relationen mellem barnet, barnet og omgivelserne, samt barnet og personalet.
Psykoterapi er en psykologisk behandlingsmetode, hvor der arbejdes med barnet eller den unges udviklings-følelses og tankemæssige aspekter af en problemstilling.
Frit efter: L. Kronsted og C. Petersen-Bønding 2007.